Ha márkás órát vásárolsz, egy olyan időmérő szerkezetet fogsz birtokolni, mely hosszú évekig, évtizedekig hű társad lehet.
Nagyon sok közös vonást lehet felfedezni az óra és a gépkocsi vásárlásában, gyorsan fel is sorolnék néhányat a teljesség igénye nélkül:
- Értéket tekintve egy új, középkategóriás óra áráért már akár új autót is lehet kapni,
- Ha újonnan vásárolod, mindkettőnél “azonnali értékvesztéssel” kell számolni, amint kilépsz/kihajtasz vele a szalonból
- Viszont ez az “azonnali értékvesztés” jól jön akkor, amikor a használt óra/autó is lehet reális alternatíva
- Ha az óra mechanikus, ugyanúgy rendszeresen karban kell tartani (szervizeltetni kell), mint egy gépjárművet
- Mindkettőnél létezik “használtpiac”, annak kereskedőivel és neppereivel, a beszámolás, cserebere is hasonló elveken alapszik
- Még eme “használtpiacon” lévő órák/autók külső-belső állapota is megegyezhet: a gyönyörű, akár hibátlanra feltupírozott külcsín mögött a motor, a szerkezet hibás működését bizony a pénztárcánk fogja legjobban megérezni.
- Használt óra/autó vásárlásakor ezért tanácsos szakértő segítségét kérni, aki például ismeri az adott modellt, fel tudja mérni annak műszaki állapotát. Mindkét esetben a legjobb szakértő: az adott modell szakszervize.
- Új óra vásárlásakor a garancia akár 4-5 év is lehet (pl. Omega, Rolex), használt óra vásárlásakor sok kereskedő szintén biztosíthat garanciát.
- Az új autó és az új óra bőrszíjának az illata is mutathat némi hasonlóságot:) és sok esetben a használté is..
Ha óravásárlásra adtad a fejed, a legelső tanácsom az, hogy az anyagi lehetőségeidet figyelembe véve határozz meg egy összeget erre a célra, melynek kifizetése nem okoz gondot számodra. Nem baj, ha egyelőre nem ismered az óramárkákat és azok árait! Minőségi japán karórát lehet már vásárolni újonnan 30.000 forintnyi összegért, a svájciak abszolút belépő szintű modelljei ennek kb. duplájánál kezdődnek. A határ pedig a csillagos ég..
Következő lépés az legyen, hogy eldöntöd, milyen órát is szeretnél magadnak? Sportosat, elegánsat? Esetleg sportosan elegánsat, olyat, amelyet alkalmi ruházathoz, öltönyhöz is fel tudsz csatolni a csuklódra?
Ha a fenti két lépésre sikeresen válaszoltál magadnak, a nehezén már túl is vagy:) Megvan a “keret” és megvan az óra stílusa. E két szempont alapján egy szakértő már tudna neked márkát, sőt, akár márkán belüli konkrét tipusokat is mondani, mutatni.
De menjünk csak tovább, szűkítsük tovább a választékot!
A karórák, szigorúan csak műszaki szempontból vizsgálva két nagy kategóriába sorolhatóak: quartz és mechanikus. Vannak átmenetek a két kategória között (elektro-mechanikus, kinetikus és egyéb elveken működőek, de velük most az egyszerűség kedvéért nem foglalkozunk külön). Fenti kategóriák jellemzői:
I. Quartz órák: általában elemmel vagy akkumulátorral (kapacitor) működnek, utóbbi feltöltése pl. működhet fényenergiával vagy a viselője mozgási energiáját hasznosítva. Több olyan funkciót is magukénak tudhatnak, amikre a másik, lentebb említett kategóriában lévő karórák abszolút nem, vagy csak jóval (nagyságrendekkel) drágább árcédulával ellátva képesek.
Utóbbi funkció lehet pl. a stopper (kronográf) funkció vagy akár az ébresztés, holdfázis kijelzése. Jellemzően olcsóbbak, mint a mechanikus karórák és 99%-ban pontosabbak is. Sőt, az óra-autó összehasonlításnál már említett szervizköltség is szinte teljesen kimerül az elemcserében (illetve egyes tipusoknál kapacitor, akkumulátor cseréjében). Természetesen évtizedek alatt a quartz órák is igényelhetnek némi szakértői törődést, mivel vannak bennük mozgó alkatrészek is, illetve a minőségibb quartz szerkezetek órás által jól javíthatóak valamint cseréjük is megoldott.
II. Mechanikus (kézi felhúzású vagy automata) karórák: jellemzően sokkal drágábbak és pontatlanabbak, mint az előző kategória órái. Pontosságuk nagymértékben függhet az óra árcédulájától (vannak azért kivételek!) és attól, hogy az 5-7 évente kötelező szervizek ne legyenek kihagyva. Ha valami extra funkciót szeretnénk (lásd fentebb említett stopper, ébresztés stb), még mélyebben bele kell nyúlni a pénztárcánkba.
Mégis, az óraszerető emberek miért szeretik jobban a mechanikus karórákat és választják őket a quartz karórák helyett?
Mert minden egyes mechanikus óra egy-egy mérnöki csoda, a benne lévő szerkezet elektromos áram nélkül, fogaskerekek, rugók, csavarok, csapágyak, rubinkövek és egyéb apró alkatrészek segítségével mutatja nekünk a pontos időt, vagy akár annál még jóval többet is: a másodpercmutató finom járása, az óramű összehangolt működése szemet gyönyörködtető.
Sőt, a mechanikus óra együtt él tulajdonosával, teljes mértékben “rá van utalva”, hiszen a működéséhez szükséges energiát a viselője adja át az órakorona felhúzásával (kézi felhúzású órák) vagy szimplán az óra viselésekor, a karunk mozgási energiáját hasznosítva (automata karórák - legtöbbjük kézzel, órakoronával is felhúzható).
Melyiket válasszam? Quartz vagy mechanikus órát vegyek?
Ha fontos a pontosság, ha nem hordanád rendszeresen az órát, csak főleg alkalmanként, ha az 5-7 évenkénti szervizköltséggel nem akarsz számolni (erről később lesz még szó), ha kellenek olyan funkciók, amik mechanikus óránál nagyon borsos áron érhetők csak el (pl ébresztés), akkor a quartz órát válaszd.
Ha együtt tudsz élni azzal, hogy az órád sosem lesz másodpercre pontos, ha be tudod tervezni a költségvetésedbe a szervizelés árát, ha fel tudod vállalni azt, hogy az órád bizony megáll egy idő után, ha nem hordod vagy nem húzod fel rendszeresen.. vagy ha első látásra szerelmes leszel a mechanikus kivitelű órába (ne ijedj meg! ez sűrűbben előfordul, mint gondolnád:) ), akkor bizony nincs más választás, mint a kézihúzós vagy az automata karóra.
Sportos vagy elegáns órát válasszak? Valóban van olyan karóra, amely egyszerre sportos is, ugyanakkor inghez, öltönyhöz is felvehetem?
Emlékezz, az első kérdésre Neked kellett felelned:) - a másodikra viszont egyértelműen igen a válasz. Egy alapból sportos kivitelű óra, acél óratokkal és acél szíjjal képes elegánssá válni, egy megfelelően megválasztott, pl. fekete vagy barna színű bőrszíjjal! A fémszíj, ami a sportos órán van, nagyon nagy eséllyel és viszonylag egyszerűen, pár perc alatt akár házilag is lecserélhető bőrre.
(Omega Speedmaster Professional az eredeti fémszíján)
(..és fekete bőrszíjon)
Természetesen egy színes, például narancssárga számlapos, sportos kivitelű órához hiába választ az ember egy barna, matt bőrszíjat, az összhatásról nem biztos, hogy az “elegáns” szó jutna először az ember eszébe.
Mennyibe fog kerülni a mechanikus óra szervizeltetése?
Ez egy nehéz kérdés, a válasz nagyon sok tényezőtől függ. Nézzük a legjobb esetet: ha vigyázol az órádra, az 5-7 évenkénti szerviz a mechanikus szerkezet tisztítását, a mozgó alkatrészek újrakenését (olajozását), a kopó, elöregedő részek (pl tömítések) cseréjét, illetve (igény szerint) a fém óratok, szíj karcmentessé, gyári, vagy ahhoz közeli állapotra polírozását jelenti. Ezeknek a műveleteknek sajnos -akár az óra árához mérhető!- költsége is van. Általánosságban (ha az óra vagy annak szerkezete nem sérült) egy alap automata vagy kézi felhúzású óránál olyan 30.000 forintról indulunk, ez az összeg meredeken emelkedhet, ha márkaszervizre bízzuk az órát, pláne, ha az óra tartalmaz extra funkciót is (ezeket “komplikációnak” hívja az órás szaknyelv), pl. stopper (szaknyelven: kronográf). Még egy dolog drágíthatja drasztikusan a szervizelést: a prémium-faktor, a márka-tényező. Sokszor ezeket az órákat kizárólag a márka- vagy nagyobb, nívósabb szerviz tudja csak javítani, a szaktudás és a szükséges szerszámok, eszközök, alkatrészek miatt - például Rolex Datejust szervizelése márkaszervizben, gyári állapotra polírozással együtt nagyjából 200.000 forintos tétel. Természetesen van alternatíva, amennyiben az ember nem ragaszkodik a márkaszervizhez, ilyen esetben is tudunk segíteni.
Óravásárlásra fel!:) Ha további segítségre van szükséged, nyugodtan csatlakozz szerény kis facebookos közösségünkhöz (kattints a linkre):
https://www.facebook.com/groups/hasznaltorak/
Aktuális rendezvényünk ezen a címen megtalálható:
Az utolsó 100 komment: